Verbindingskanaal
Vanaf het eerste kwart van de negentiende eeuw was de mosselvisserij en -handel het belangrijkste middel van bestaan in Philippine. De haven van het stadje (nu het Havenplein) werd destijds bereikt via een. stelsel van geulen in het slikken en schor gebied van de zeearmen (1). Op het eind van de negentiende eeuw was het echter voor de vissers van Philippine bijna onmogelijk geworden om met hun vaartuigen geladen met mosselen het haventje te bereiken.
Dit omdat door de steeds verdergaande inpolderingen van het gebied , de vaargeulen steeds meer gingen verzanden. De wanhoop nabij richt de plaatselijke vissers vereniging zich tot de regering in den haag met een krachtig pleidooi voor een kanaal naar dieper vaarwater en een nieuwe …. En zij hadden succes. Tussen de westelijke Mosselpolder en de oostelijke Kanaalpolder kwamen dijken met daar tussen een kanaal dat uitmondde in dieper vaarwater (2) Op 14 juni 1900 worden het nieuwe kanaal en de vernieuwde haven oostelijk in gebruik genomen. De mosselvisserij en de mosselhandel bloeiden op.
Het kanaal blijft bijna een halve eeuw dienst doen (3) Het sluiten in 1952 van de Braakman betekende definitief het einde van de Philippiense haven. Het kanaal is nu afgedamd maar blijft ons herinneren aan de tijden van weleer. Dit gedenkbord is ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het kanaal in het jaar 2000 …..door de Vereniging tot behoud van de Historie van Philippine met medewerking van de gemeente Sas van Gent en dank zij een gift van de Rabobank Philippine.