Lopende Projecten Dorpsraad Philippine
De Dorpsraad Philippine houdt zich bezig met meerdere projecten tegelijk, hier willen wij de drie belangrijkste toelichten.
Leefbaarheid Jeugd
Ankerhof Project - Levenbestendig wonen

Markt Philipine - Philipsplein
Philippine is de grootste toeristische trekpleister van de gemeente Terneuzen. Het horecagebied (zowel de Markt, de kruising en aan de Kasteelstraat) moeten hoog op de prioriteitenlijst voor onderhoud en renovatie:
- De oude kern van Philippine is een aantrekkelijke verblijfplaats voor zowel bewoners als gasten van het dorp.
- Philippine is een schoon en proper dorp met goed onderhouden straten en groenvoorziening met wandelmogelijkheden.
- Het centrum van Philippine moet qua groenonderhoud naar beeldkwaliteit A.
PROBLEEM/PROJECT OMSCHRIJVING: Huidige situatie
• Het marktplein vormt de kern van het dorp, maar maakt een desolate indruk.
• De staat van onderhoud, de geparkeerde auto’s en met name de brede doorgaande weg over het plein, doen het vriendelijke karakter van het plein te niet.
• Over de weg op het plein rijdt veel zwaar vrachtverkeer en zeer brede landbouwvoertuigen.
• De dorpsbewoners en de gasten van de aanliggende restaurants gebruiken het plein nauwelijks.
• De terrassen van de restaurants liggen of aan de andere kant van de straat, of strak tegen de gevels aangeklemd. Het doorrijdende verkeer maakt die situatie onveilig.
DOEL: Het plein is een aantrekkelijke verblijfplaats voor de bewoners en gasten van het dorp
• Doorgaand verkeer wordt omgeleid
• Het plein wordt auto vrij (luw) gemaakt
• Het Marktplein, de Vissersstraat en het Kerkplein vormen een geïntegreerd geheel
• Trottoirbanden zijn verdwenen, de ruimte vormt 1 voetgangersgebied met veel groen
• Ruime terrassen bij de restaurants
• De kiosk is volledig geïntegreerd in de inrichting
• De historie van Philippine is zichtbaar
• Er is gelegenheid voor seizoen’ s activiteiten als Kerstmarkt, Weekmarkt, Bevrijdingsherdenking,muziekuitvoeringen
STATUS
• Inspraakavonden zijn gehouden met middenstand, verenigingen en aanwonenden
• Artist Impressie schetsen van de realisatie zijn gemaakt
• Plannen zijn gepresenteerd aan de gemeente
• De noodzakelijke grond voor de omleiding van het verkeer is nog vrij. We wachten op opvolging door de gemeente
• De Kiosk is in 2021 gerenoveerd, burgerinitiatief
UITVOERING/REALISATIE
• Verkrijgen van steun van de raad en B&W voor dit project is noodzakelijk
• Cruciaal in de verdere ontwikkeling van dit project is het spoedig verwerven van de grond om de wegomleiding te maken.
• Hiervoor is de steun van de Raad en College nodig.
• Verdere communicatie met de direct betrokkenen
• Uitwerking van de ideeën en plannen voor de herinrichting van het plein

Vaste Onderwerpen
Verkeer is een vast onderwerp van bijna elke Dorpsraad vergadering, daarom benoemen we dit onder aparte sectie en zien wij dit niet als een individueel project. Hieronder vindt u meer informatie m.b.t. de verkeerssituatie en de visie van de Dorpsraad op dit onderwerp.
Verkeer
De wegen in Philippine (met name in het oude gedeelte) zijn niet bestand tegen zwaar (landbouw)verkeer. De gemeente zet zich in om in overleg met het Waterschap en de Provincie doorstroom verkeer door Philippine te weren.:
- Philippine is een verkeersluw dorp waar het verkeer alleen een lokale bestemming heeft.
- Voor alle leeftijdsgroepen van Philippine is openbaar vervoer beschikbaar voor sociale , woon/werk , school , ... activiteiten.
PROBLEEM/PROJECT OMSCHRIJVING: Zware verkeersdruk door hart van Philippine
Midden in de kern van Philippine ligt het kruispunt van 2 doorgaande wegen.
Noord – Zuid : de Braakmanweg, van Hoek, over de grens naar Boekhoute vv.
Oost – West : de Kasteelstraat, van Zandstraat naar IJzendijke vv.
Er is veel doorgaand verkeer van zware vrachtwagencombinaties en hoge / brede landbouwvoertuigen.
Er zijn 3 soorten verkeer te onderscheiden :
1. Woon/werkverkeer,
Veelal woon/werk verkeer vv. België : Assenede, Boekhoute en Eeklo en het werk in Terneuzen en Zuid-Beveland (kortste route naar de Westerscheldetunnel)
2. Vrachtwagenverkeer:
Afvoer van landbouw producten België naar afzet / verwerking in Nederland. Dit zijn zoal suikerbieten, wortelen, aardappelen en fruit.
Doorgaand , sluipverkeer vanaf de E34 (express weg) naar havengebied Vlissingen en Rotterdam.
3. Landbouwverkeer:
Ook hier doorgaand (sluip)verkeer van landbouwmateriaal en producten van de Belgische bedrijven naar de percelen in Zeeuws-Vlaanderen
Lokaalverkeer (is de minderheid).
Het zware verkeer veroorzaakt veel overlast met name in N/Z richting.
In de gehele kern Philippine geldt een maximum snelheid van 30 km , echter op alle wegen wordt steeds aanzienlijk te hard gereden. De verkeerssituatie is daardoor onveilig en soms luidruchtig.
DOEL: Het doorgaande (vooral zware) verkeer uit het dorp te weren
Genomen acties
- Afgelopen jaren zijn de Posthoornweg, Posthoornstraat, Gentsebreedstraat en Braakmanweg vernieuwd en van verkeersremmers voorzien.
- Met behulp van bebording is oud Philippine alleen bereikbaar voor lokaal vrachtverkeer en wordt er steekproefsgewijs gehandhaafd.
- De nieuwe verkeerssituatie is doorgegeven aan Route Navigators als TomTom, enz.
- Betrokken bedrijven zijn door de gemeente aangeschreven en attent gemaakt op de beperkende maatregelen voor het vrachtverkeerverkeer.
- (Teleurstellend) Resultaat per december 2021
- Handhaving is minimaal, bewijslast vaak moeilijk, waardoor risico van bekeuring nagenoeg nihil is.
- Vrachtverkeer: De route over Philippine is niet alleen de kortste route maar ook, vanwege de vrachtwagen tol in België, in veel gevallen de goedkoopste route tussen landbouw, industrie en havens in België en de Westerscheldetunnel.
- Landbouwverkeer kiest voor de snelste weg, omrijden is 5 tot 10 minuten langer en kost meer brandstof.
Probleemoplossing
- Verdere verkeers-remmende maatregelen
- Handhaving van de inrijverboden
- Handhaving van de maximumsnelheid van 30 km.
- Aangeven promoten van alternatieve routes
- Overleg met de buurgemeenten aan de andere kant van de grens