Projecten Dorpsraad

Lopende Projecten Dorpsraad Philippine

De Dorpsraad Philippine houdt zich bezig met meerdere projecten tegelijk, hier willen wij de drie belangrijkste toelichten. 

  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop
  • Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Leefbaarheid Jeugd 

Philippine is een dorp met voldoende faciliteiten voor de jeugd van kinderspeelplaats tot jeugd café/honk.

PROBLEEM/PROJECT OMSCHRIJVING: Onvoldoende voorzieningen en activiteiten bedreigt de leefbaarheid voor de jeugd in Philippine. 
Wij horen en zien dat er voor de kinderen en jongeren in Philippine steeds minder te beleven is. De jeugdsoos is gestopt, sportverenigingen hebben steeds minderen leden en de speeltuinen hebben hun beste tijd gehad. 
 
De jeugd van Philippine heeft behoefte aan voorzieningen om sport en vrijetijdsbesteding te beleven die van deze tijd zijn, een plaats waar zij mogen samenkomen, van belang hierbij is:  
• De behoefte van de jeugd. 
• De leefbaarheid in het dorp, de ruimte die hiervoor beschikbaar is. 
• Het met elkaar onderhouden van de ‘cultuur’ in het dorp. 
• De binding met het dorp.  
 
DOEL : Faciliteren van voldoende mogelijkheden voor kinderen en jongeren voor sport, spel en ontspanning, wat het opgroeien in Philippine leuk maakt.  
De Dorpsraad oefent haar invloed uit voor realiseren van  
• Het peilen welke behoefte er is vanuit de jeugd, doormiddel van een enquête of inloopavond. 
• Wij willen ouders betrekken bij het opzetten van nieuwe initiatieven


Ankerhof Project - Levenbestendig wonen

 
De bewoners van Philippine willen de mogelijkheid hebben om zo lang mogelijk in het dorp te blijven wonen, van belang hierbij zijn:
• De behoefte van de mensen.
• De leefbaarheid in het dorp.
• Het met elkaar onderhouden van de ‘cultuur’ in het dorp 

In januari 2021 is door de DR, in samenwerking met de Woon-Advies Commissie (WAC), een enquête uit-gestuurd naar alle 50-plussers in Philippine. (616 adressen). De response hierop was buitengewoon groot: 42%.

Het onderwerp leeft heel duidelijk:
• Er is in Philippine een grote behoefte aan Levensloopbestendige Woningen.
• Men is bereid de stap naar zo’n woning tijdig te maken.
• Men wil zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen in eigen dorp.
• De leefbaarheid moet in stand blijven
• Verder spelen duurzaamheid, toegang tot (mantel)zorg en betaalbaarheid ook een essentiële rol.

De dorpsraad heeft deze data, die duidelijk de behoeften van de inwoners van Philippine weerspiegelen, aangeleverd aan Gemeente, Woningbouw Verenigingen en potentiële Projectontwikkelaars. Er zijn gesprekken gaande met deze instanties over de mogelijkheden om nieuwe woningen te realiseren die voldoen aan bovenstaande eisen.
 
Her vervangen door nieuwbouw van de verouderde 1-persoonshuizen van het plan Ankerhof in Philippine, gepland voor de komende jaren, biedt een uitgelezen gelegenheid om zoveel mogelijk LB-woningen te realiseren.

DOEL : Realiseren van voldoende Levensloopbestendige woningen in Philippine
De Dorpsraad oefent haar invloed uit voor realiseren van 
• Nieuwbouw en Aangepaste LB-woningen.
• Type woningen zijn gebaseerd op alle niveaus van de mobiliteitscriteria voor de zorg.
• Mobiliteitsniveau ’s: A t/m E

Over dit projects is ook geschreven in de PZC. Klik de onderstaande link om het artikelen in te kijken. 

Nieuwe knop


Markt Philipine - Philipsplein

Philippine is de grootste toeristische trekpleister van de gemeente Terneuzen. Het horecagebied (zowel de Markt, de kruising en aan de Kasteelstraat) moeten hoog op de prioriteitenlijst voor onderhoud en renovatie:

- De oude kern van Philippine is een aantrekkelijke verblijfplaats voor zowel bewoners als gasten van het dorp.

- Philippine is een schoon en proper dorp met goed onderhouden straten en groenvoorziening met wandelmogelijkheden.

- Het centrum van Philippine moet qua groenonderhoud naar beeldkwaliteit A. 

 

PROBLEEM/PROJECT OMSCHRIJVING: Huidige situatie

• Het marktplein vormt de kern van het dorp, maar maakt een desolate indruk. 

• De staat van onderhoud, de geparkeerde auto’s en met name de brede doorgaande weg over het plein, doen het vriendelijke karakter van het plein te niet.

• Over de weg op het plein rijdt veel zwaar vrachtverkeer en zeer brede landbouwvoertuigen.

• De dorpsbewoners en de gasten van de aanliggende restaurants gebruiken het plein nauwelijks.

• De terrassen van de restaurants liggen of aan de andere kant van de straat, of strak tegen de gevels aangeklemd. Het doorrijdende verkeer maakt die situatie onveilig.

 

DOEL: Het plein is een aantrekkelijke verblijfplaats voor de bewoners en gasten van het dorp

• Doorgaand verkeer wordt omgeleid

• Het plein wordt auto vrij (luw) gemaakt

• Het Marktplein, de Vissersstraat en het Kerkplein vormen een geïntegreerd geheel

• Trottoirbanden zijn verdwenen, de ruimte vormt 1 voetgangersgebied met veel groen

• Ruime terrassen bij de restaurants

• De kiosk is volledig geïntegreerd in de inrichting

• De historie van Philippine is zichtbaar

• Er is gelegenheid voor seizoen’ s activiteiten als Kerstmarkt, Weekmarkt, Bevrijdingsherdenking,muziekuitvoeringen

 

STATUS

• Inspraakavonden zijn gehouden met middenstand, verenigingen en aanwonenden

• Artist Impressie schetsen van de realisatie zijn gemaakt

• Plannen zijn gepresenteerd aan de gemeente       

• De noodzakelijke grond voor de omleiding van het verkeer is nog vrij. We wachten op opvolging door de gemeente

• De Kiosk is in 2021 gerenoveerd, burgerinitiatief

 

UITVOERING/REALISATIE

• Verkrijgen van steun van de raad en B&W voor dit project is noodzakelijk

• Cruciaal in de verdere ontwikkeling van dit project is het spoedig verwerven van de grond om de wegomleiding te maken. 

• Hiervoor is de steun van de Raad en College nodig.

• Verdere communicatie met de direct betrokkenen 

• Uitwerking van de ideeën en plannen voor de herinrichting van het plein



 


Vaste Onderwerpen

Verkeer is een vast onderwerp van bijna elke Dorpsraad vergadering, daarom benoemen we dit onder aparte sectie en zien wij dit niet als een individueel project. Hieronder vindt u meer informatie m.b.t. de verkeerssituatie en de visie van de Dorpsraad op dit onderwerp.

Verkeer


De wegen in Philippine (met name in het oude gedeelte) zijn niet bestand tegen zwaar (landbouw)verkeer. De gemeente zet zich in om in overleg met het Waterschap en de Provincie doorstroom verkeer door Philippine te weren.:

  • Philippine is een verkeersluw dorp waar het verkeer alleen een lokale bestemming heeft.
  • Voor alle leeftijdsgroepen van Philippine is openbaar vervoer beschikbaar voor sociale , woon/werk , school , ...   activiteiten.

 


PROBLEEM/PROJECT OMSCHRIJVING: Zware verkeersdruk door hart van Philippine


Midden in de kern van Philippine ligt het kruispunt van 2 doorgaande wegen. 


Noord – Zuid : de Braakmanweg, van Hoek, over de grens naar Boekhoute vv.

Oost – West : de Kasteelstraat,  van Zandstraat naar IJzendijke vv.


Er is veel doorgaand verkeer van zware vrachtwagencombinaties en hoge /  brede landbouwvoertuigen. 

 

Er zijn 3 soorten verkeer te onderscheiden :

 

1.     Woon/werkverkeer,


Veelal woon/werk verkeer vv.  België : Assenede, Boekhoute en Eeklo en het werk in Terneuzen en Zuid-Beveland (kortste route naar de Westerscheldetunnel)


2.     Vrachtwagenverkeer:


Afvoer van landbouw producten België naar afzet / verwerking in Nederland. Dit zijn zoal suikerbieten, wortelen, aardappelen en fruit.


Doorgaand , sluipverkeer vanaf de E34 (express weg) naar havengebied Vlissingen en Rotterdam.


3.     Landbouwverkeer:


Ook hier doorgaand (sluip)verkeer van landbouwmateriaal en producten van de Belgische bedrijven naar de percelen in Zeeuws-Vlaanderen


Lokaalverkeer (is de minderheid).


Het zware verkeer veroorzaakt veel overlast met name in N/Z richting. 


In de gehele kern Philippine geldt een maximum snelheid van 30 km , echter op alle wegen wordt steeds aanzienlijk te hard gereden. De verkeerssituatie is daardoor onveilig en soms luidruchtig.


DOEL: Het doorgaande (vooral zware) verkeer uit het dorp te weren


Genomen acties

  • Afgelopen jaren zijn de Posthoornweg, Posthoornstraat, Gentsebreedstraat en Braakmanweg vernieuwd en van verkeersremmers voorzien.
  • Met behulp van bebording is oud Philippine alleen bereikbaar voor lokaal vrachtverkeer en wordt er steekproefsgewijs gehandhaafd.
  • De nieuwe verkeerssituatie is doorgegeven aan Route Navigators als TomTom, enz.
  • Betrokken bedrijven zijn door de gemeente aangeschreven en attent gemaakt op de beperkende maatregelen voor het vrachtverkeerverkeer.
  • (Teleurstellend) Resultaat per december 2021
  • Handhaving is minimaal, bewijslast vaak moeilijk, waardoor risico van bekeuring nagenoeg nihil is.
  • Vrachtverkeer: De route over Philippine is niet alleen de kortste route maar ook, vanwege de vrachtwagen tol in België, in veel gevallen de goedkoopste route tussen landbouw, industrie en havens in België en de Westerscheldetunnel.
  • Landbouwverkeer kiest voor de snelste weg, omrijden is 5 tot 10 minuten langer en kost meer brandstof.


Probleemoplossing

  • Verdere verkeers-remmende maatregelen
  • Handhaving van de inrijverboden
  • Handhaving van de maximumsnelheid van 30 km.
  • Aangeven promoten van alternatieve routes
  • Overleg met de buurgemeenten aan de andere kant van de grens


 

 

 

 

   

 

 

  

Share by: